Terug

  • 100% Natuurlijke voedingssupplementen
  • Op werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis
  • 5 Sterren beoordeling bij Trustpilot

Vermoeidheid? Misschien heb je wel tekort aan ijzer!

Vermoeidheid? Misschien heb je wel tekort aan ijzer!

Voel jij je al enige tijd vermoeid? Heb je al eens gedacht aan een ijzer tekort? Ben je vegetariër of eet je weinig vlees of vis dan kan het namelijk zo zijn dat je een te kort hebt aan het mineraal ijzer. Het is een ontzettend belangrijk mineraal voor ons lichaam.

Wat is ijzer?

IJzer is een voor de gezondheid onmisbaar voedingsmineraal dat onder meer nodig is voor de vorming van hemoglobine. Hemoglobine vervoert zuurstof in het bloed naar alle weefsels in het lichaam en ijzer produceert rode bloedcellen.

Het mineraal IJzer (sporenelement) behoort tot de essentiële voedingsstoffen. Dat betekent dat het lichaam het niet zelf kan aanmaken en dus afhankelijk van de voedingstoffen die we binnenkrijgen. Daarom moet u ervoor zorgen dat u voldoende ijzer binnenkrijgt.

Tekort aan ijzer

Diverse groepen mensen hebben een verhoogde kans op ijzertekort. Aan de ene kant te verklaren door een extra vraag naar ijzer door het lichaam. Dit zijn groepen die het extra ijzer nodig hebben, bijv. door sterke groei, bloedverlies, voor vrouwen met een hevige menstruatie en tijdens de zwangerschap. Aan de andere kant het te weinig binnenkrijgen van ijzer in het voedingspatroon. IJzer zit vooral in vlees en vis. Volwassenen met een vegetarisch voedingspatroon hebben dus ook eerder kans op een tekort aan ijzer.

Baby’s ouder dan 6 maanden en jonge kinderen zijn zeer gevoelig voor ijzertekort. Dit tekort is het grootst bij peuters en kleuters als het kind (te) weinig vlees en vis eet en daarnaast te weinig vitamine C binnenkrijgt. Zolang kinderen in de groei zijn hebben ze een verhoogde kans op een ijzertekort. In de puberteit kunnen meisjes extra risico lopen op een ijzertekort omdat ze niet alleen ster groeien maar ook gaan menstrueren.

Tekort aan ijzer, gevolgen

Het meest voorkomende gevolg van ijzertekort is bloedarmoede. Een tekort aan IJzer kan zorgen zoals aan gegeven naast bloedarmoede voor vermoeidheid, kortademigheid, een bleke huid, duizeligheid, hartkloppingen na inspanning, verminderde concentratievermogen, rusteloze benen en weinig eetlust.

IJzer in voeding

IJzer komt in twee vormen voor in onze voeding:

Heemijzer of non-heemijzer. Heemijzer zit in bloed en vinden we in vlees, vis en kip.

Non-heemijzer komt voor in plantaardige voedingsmiddelen, zoals brood, volkorenproducten, peulvruchten, noten, donkergroene groenten zoals spinazie, postelein, paksoi, andijvie en snijbieten. Vitamine C verbetert de opname van ijzer uit voeding aanzienlijk.

Natuurlijk ijzersupplement

De supplementen zijn in pil vorm, capsules maar ook in druppels. Druppels worden makkelijk door het lichaam opgenomen en zijn ook zeer geschikt voor baby’s vanaf 6 maanden. Onze IJzer druppels zijn organisch gebonden. De in dit supplement aanwezige groente- en vruchtenextracten dragen bij met hun hoge ijzergehalte aan de productie van rode bloedlichaampjes en hemoglobine, terwijl de aanwezige vitamine C de opname van ijzer verhoogt.

De druppels zijn:

  • 100% natuurlijk
  • Zonder synthetische toevoegingen,
  • Geen suikers, zoetstoffen, geur- en kleurstoffen toegevoegd
  • Gluten en lactose vrij.
  • Geschikt voor veganisten

IJzer teveel

Net zoals men een tekort kan hebben aan ijzer is het ook mogelijk om een teveel te hebben aan ijzer. De maximale grens (gezondheidsraad) heeft de maximale veilige grens vastgesteld op 50- 75 mg ijzer per dag. (Komt overeen met 2.5 tot 3.5. kilo biefstuk). De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van ijzer is voor vrouwen gemiddeld 15 mg per dag, voor mannen is dat 9 mg. Bij kinderen is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van ijzer afhankelijk van leeftijd minimaal 8 mg per dag.

Een te hoog ijzergehalte in het lichaam kan leiden tot chronische vermoeidheid of beschadiging van organen zoals lever, darmen en hart. Wanneer de aanbevolen hoeveelheid aan wordt gehouden kan men nooit een teveel aan ijzer binnen krijgen.

Hoe kom je over je vermoeidheid heen?

Voor je moeheid zijn uiteraard meerdere oorzaken mogelijk. Een ijzersupplement een goede oplossing kunnen zijn. Een ijzersupplement voorkomt ijzertekort, verhoogt de weerstand, helpt bij vermoeidheid, bij bloedarmoede, bevordert celopbouw, vergroot uithoudingsvermogen en verbetert huid en haar.

Het beste is om minimaal een uur tussen ijzerrijke voeding en consumptie van koffie, thee en chocolade te bewaren. Waarom? Omdat de polyfenolen de opname van ijzer kunnen remmen. Polyfenolen zijn antioxidanten.

En blijf daarnaast vooral lekker bewegen ook al is dat soms lastiger bij vermoeidheid. En zorg ervoor dat je eet patroon variërend is waar voldoende groente en fruit in voorkomen. 250 gram groente per dag is een uitdaging en daarom kan een multivitamine een goede aanvulling zijn op je eetpatroon.

Heb je nog vragen over ijzer of wil je graag advies over wat het beste bij jou past? Neem dan contact met ons op via de chat voor deskundig advies!

Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

    Hide compare box