Terug

  • 100% natuurlijke voedingssupplementen
  • Op werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis
  • 5 Sterren beoordeling bij Trustpilot

Veel Nederlanders hebben een omega-3 tekort. Waarom dat een probleem is.

Veel Nederlanders hebben een omega-3 tekort. Waarom dat een probleem is.

Veel Nederlanders hebben een omega-3 tekort. Waarom dat een probleem is.

Omega-3 hebben we nodig. De vetzuren beschermen ons onder andere tegen hart-en vaatziekten, een groep aandoeningen waar 1 op de 4 vrouwen in Nederland aan overlijdt.* Hoe voorkom je een omega-3 tekort?

*volgens cijfers van de Nederlandse hartstichting 

De voordelen van omega-3

Omega-3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. We kennen er 3: Alfa linoleenzuur (ALA), Eicosapentaeenzuur (EPA) en Docosahexaenoidezuur (DHA). ALA zit vooral in plantaardige voedingsmiddelen zoals lijnzaadolie, chiazaad en walnoten, EPA en DHA vind je vooral in vis en schaaldieren. ALA kan in het lichaam ook worden omgezet in EPA en DHA. Deze 3 vetzuren zijn belangrijk voor onze gezondheid, namelijk voor:

Met 200 milligram omega-3 per dag zou je een omega-3 tekort moeten kunnen voorkomen. Voor zwangere vrouwen geldt een hogere aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH), omdat omega-3, specifiek DHA, tijdens de zwangerschap belangrijk is voor de ontwikkeling van de hersenen en het netvlies van het ongeboren kind. Zwangere vrouwen kunnen hierdoor wel tot 1000 milligram per dag gebruiken. Bij een omega-3 tekort zal het ongeboren kind de voorraad DHA verbruiken en loopt de moeder risico op een postnatale depressie. Om deze hoeveelheid dagelijks binnen te krijgen is aanvulling met een supplement nodig.

Omega-3 beschermt tegen hart- en vaatziekten

Omega-3 heeft dus een paar belangrijke functies. En voor sommige mensen geldt dat zij er meer van kunnen gebruiken dan anderen. Zo is er bewijs dat mensen met een risico op hart-en vaatziekten (rokers, mensen met een hoge bloeddruk, een hoog cholesterol, met diabetes of overgewicht) het risico met 10% kunnen verlagen door dagelijks 1000 milligram omega-3 te nemen in de vorm van EPA en DHA. Andersom kan een omega-3 tekort ook juist leiden tot hart- en vaatziekten. Volgens cijfers van de hartstichting zijn er zo'n 1,55 miljoen mensen in Nederland met een chronische hart- of vaatziekte en sterven er dagelijks 103 mensen aan de gevolgen hiervan. 

Deze dosering ligt dus maar liefst 5x zo hoog als de dagelijks aanbevolen 200 milligram. Daarbij komt dat de meeste Nederlanders al niet aan de ADH komen, doordat vis lang niet in alle huishoudens wekelijks op het menu staat. Zo kan er dus, zeker bij deze groep, een omega-3 tekort optreden. Ben je in goede gezondheid en ben je niet zwanger, dan heb je vermoedelijk geen omega-3 tekort.

Hoe je een omega-3 tekort voorkomt

Een omega-3 tekort kun je herkennen aan de volgende symptomen:

  • Broze nagels
  • Droog haar
  • Vermoeidheid
  • Veel dorst en moeten plassen
  • Een slecht geheugen
  • Moeite met concentreren
  • Wazig zicht

Volgens het Voedingscentrum is het voldoende om per week 1 portie vette vis te eten om voldoende omega- 3-vetzuren binnen te krijgen. Vette vissen zijn bijvoorbeeld zalm, haring en makreel. Maar het kan voor het lichaam absoluut geen kwaad om hier wat meer van te nemen. Hoewel er natuurlijk wel een andere reden is om niet te veel vis te eten, namelijk omdat het voor overbevissing zorgt en het ecosysteem in onze oceanen verstoort.

Als je geen vis wilt eten

Hoe kom je aan voldoende omega-3 als je geen vis lust, of als je om milieuoverwegingen geen vis wilt eten? Je kunt dan voor een plantaardig supplement kiezen. Kies dan dus niet voor een visolie, dit is namelijk een supplement dat EPA en DHA uit dierlijke bronnen bevat. Een plantaardige omega-3 bevat natuurlijke plantenextracten, zoals lijnzaadolie (Oleum Lini) of duindoornolie (Oleum Hippophae) in combinatie met algenolie, en voorziet daarmee niet alleen in de benodigde ALA, maar ook in de EPA en DHA.

Lees ook: Is vegan omega-3 net zo goed als omega-3 uit visolie?

Bij Vitaminbottle hebben we 100% visvrije, plantaardige omega 3,6,9 capsules voor volwassenen en speciaal ontwikkelde vegan omega-3 druppels voor kinderen, maar die ook door volwassenen gebruikt kan worden. Bekijk meer informatie over deze 2 producten hier: Vegan Omega 3 Kids druppels en Omega 3 6 9 Fito Complex capsules.

omega 3-6-9 capsulesomega 3 druppels

Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

    Hide compare box