Terug

  • 100% natuurlijke voedingssupplementen
  • Op werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis
  • 5 Sterren beoordeling bij Trustpilot

Vitaminetips om je weerstand te ondersteunen

Vitaminetips om je weerstand te ondersteunen

Een gezonde basis is nodig voor een goede weerstand, maar waar bestaat dat uit en kan je dit een boost geven? Lees het in onze blog.

“Je moet zorgen voor een goede weerstand”. Dit horen we, zeker in de wintermaanden, maar al te vaak. Aan je weerstand en immuunsysteem werken zorgt er namelijk voor dat je beschermd bent tegen bacteriën en virussen. Maar we weten niet altijd hoe we dit nu het beste doen en bij welke vitamines jouw weerstand het meeste baat heeft. Daarom geven we de belangrijkste vitaminetips in dit artikel.

 

Een gezonde basis

Voor een optimale weerstand is het in de basis belangrijk om:

  • Gezond te eten
  • Voldoende te drinken (2 liter water per dag)
  • Voldoende te bewegen en voldoende buitenlucht te zien
  • Een goede nachtrust te hebben
  • Te zorgen voor een goede hygiëne (zoals voldoende handen wassen)
  • Stress te vermijden

Een aantal van deze dingen zijn vrij makkelijk op te volgen, maar vertel een mens met een stressvolle baan of privésituatie maar eens dat hij of zij moet proberen om stress te vermijden en voldoende te slapen. Zaken als alcohol (ook wanneer je maar af en toe een glas drinkt) roken en bepaald medicijngebruik maken je daarnaast ook vatbaarder voor ronddwalende virussen.

Een beetje hulp kan dus geen kwaad. Van vitamines is bekend dat ze verschillende processen in ons lichaam ondersteunen en zodoende helpen om het lichaam goed te laten functioneren. Waarom dus niet een beetje extra hulp inschakelen als het gaat om je immuunsysteem? Er zijn vitamines die de weerstand in het algemeen ondersteunen, maar je kunt ook denken aan specifieke supplementen die je helpen om makkelijker in slaap te komen en wat meer ontspanning te ervaren.

 

Belangrijke vitamines voor een betere weerstand

Iedere vitamine heeft zijn eigen functie en er zijn een aantal vitamines in het bijzonder die belangrijk zijn voor een goede weerstand. Het gaat om de volgende 5 vitaminetips:

Vitamine A: dit wordt ook wel de anti-infectie vitamine genoemd, doordat het zorgt voor de aanmaak van voldoende witte bloedcellen. Witte bloedcellen verdedigen het lichaam tegen infecties. Je haalt vitamine A uit  lever, vis, (half)volle melk en melkproducten en boter.

Vitamine B6: net als vitamine A, zorgt deze vitamine voor voldoende witte bloedcellen in het lichaam. Vitamine B6 zit in vlees, eieren, vis, graanproducten, aardappelen en peulvruchten. In kleinere hoeveelheden vind je vitamine B6 in groenten, melk en kaas.

Vitamine C: de bekendste vitamine voor je weerstand, ook vanwege zijn relatie met de witte bloedcellen in ons lichaam. Vitamine C stimuleert namelijk de vorming ervan. Je vindt deze vitamine in groente en fruit.

Vitamine D: de belangrijkste weerstandsvitamine, want bij een klein tekort aan vitamine D ben je namelijk al vatbaar voor ziekte. Vitamine D zit in vette vissoorten en margarine, maar krijg je vooral binnen via zonlicht.

Vitamine E: is een anti-oxidant en beschermt de cellen van ons afweersysteem. Vitamine E zit in zonnebloemolie, halvarine, margarine, brood, graanproducten, noten, zaden, groenten en fruit.

Een aantal van bovenstaande vitamines kun je als individueel supplement nemen, zoals vitamine C en vitamin D. Vermoed je dat je van andere vitamines op dit moment ook te weinig hebt? Neem dan een multivitamine supplement. Wanneer je veganistisch eet krijg je bijvoorbeeld weinig vitamine A en B6 binnen. Let wel goed op de dosering op het etiket van jouw multivitamine: sommige bevatten teveel vitamine A. Dit kan schadelijk zijn voor de gezondheid van kinderen en zwangere vrouwen. Ook kan er teveel vitamine B11 zijn toegevoegd, wat schadelijk kan zijn voor kinderen.

 

Vitamines voor betere nachtrust en ontstressen

Kun je ook wel wat hulp gebruiken als het gaat om je nachtrust? Ervaar je veel stress, waardoor je ook moeilijker in slaap komt? Er zijn verschillende planten en kruiden die een rustgevende werking hebben op het lichaam. Dit weet je misschien wel van lavendel. Valeriaanwortel, Citroenmelisse en Sint Janskruid zijn hier ook voorbeelden van. Je vindt ze vaak als etherische olie natuur-en gezondheidswinkels, maar ze zijn ook verkrijgbaar als druppels om in te nemen.

Overweldigd door alle vitamines die je kunt nemen voor je immuunsysteem? We hebben ook een speciaal immuunpakket ontwikkeld om gemakkelijk aan je weerstand te werken: een pakket met 3x 30 ml aan verschillende vitaminedruppels, geschikt voor het hele gezin.

Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

    Hide compare box