Terug

  • 100% natuurlijke voedingssupplementen
  • Op werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis
  • 5 Sterren beoordeling bij Trustpilot

Krijg jij dagelijks voldoende mineralen binnen?

Krijg jij dagelijks voldoende mineralen binnen?

Krijg jij dagelijks voldoende mineralen binnen?

Om te weten of je er dagelijks voldoende van binnenkrijgt, moet je natuurlijk eerst weten welke mineralen er zijn en waarom ze zo belangrijk voor je zijn. 

Vitamines, mineralen en spoorelementen

Eerst maar eens een lesje in terminologie. Vitamines en mineralen worden namelijk vaak in één adem genoemd, maar weet jij wat het verschil is? En spoorelementen, wat zijn dat? 

Vitamines, mineralen en spoorelementen zijn alle drie voedingsstoffen die we binnenkrijgen via ons eten en drinken. Het verschil is een scheikundig verschil. Vitamines hebben hun oorsprong in de levende natuur, zoals planten en dieren, terwijl mineralen voortkomen uit de dode natuur en door planten worden opgenomen uit de aarde en door dieren uit voeding of water. We kennen 13 verschillende soorten vitamines, namelijk vitamine A, B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12, C, D(3), E en K. Belangrijke mineralen zijn calcium, magnesium, kalium, natrium, chloride en fosfor. 

Spoorelementen noemen we de mineralen die we maar in kleine mate in ons lichaam nodig hebben. Dit zijn onder andere jodium, ijzer, koper, zink, selenium, molybdeen, mangaan en chroom. 

Waarom heb je mineralen nodig?

De belangrijkste mineralen die je nodig hebt zijn dus calcium, magnesium, kalium, natrium, chloride en fosfor. Er zijn er meer, net als dat er meer spoorelementen zijn dan we hierboven hebben genoemd, maar tot op heden is er nog geen bewijs dat deze essentieel zijn voor onze gezondheid. Want wat doen deze mineralen precies voor ons gestel?

Calcium

Zorgt voor zowel de opbouw als het behoud van het gebit en van onze botten. Zo helpt het botontkalking tegen te gaan. Ook is calcium belangrijk voor een goede werking van de zenuwen en spieren.

Magnesium

Belangrijk voor de vorming van onze botten en spieren. Ook geeft het lichaam door voldoende magnesium prikkels in de spieren door. En wist je dat magnesium ook kan helpen bij stress?

Kalium

Regelt zowel de vochtbalans als de bloeddruk in het lichaam. Maar kalium zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat spieren kunnen samentrekken.

Natrium

Heeft een vergelijkbare functie in het lichaam als kalium. Het zorgt voor een goede vochtbalans en bloeddruk. Natrium vind je vooral in zout.

Chloride

Is onderdeel van keukenzout (natriumchloride) en is hierdoor om dezelfde redenen belangrijk als natrium (voor een goede vochtbalans en bloeddruk).

Fosfor

Net als calcium zorgt fosfor voor gezonde botten en tanden. Dit doet het door stevigheid te geven. 

Kortom, mineralen zijn belangrijk voor gezonde botten en tanden (calcium en fosfor), spieren (magnesium), een goede vochtbalans en een gezonde bloeddruk (kalium, natrium en chloride). Vitamines zorgen weer voor andere belangrijke dingen, onder andere voor een goede weerstand (vitamine A, B6, C, D en E) en de werking van het zenuwstelsel (vitamine B12). Spoorelementen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van ons zenuwstelsel (jodium), het vervoer van zuurstof door ons lichaam (ijzer), de vorming van bind- en botweefsel (koper), een goed immuunsysteem (zink) en een goede werking van de schildklier (selenium). 

Hoe krijg ik dagelijks voldoende mineralen binnen? 

Wanneer je voldoende gezond en gevarieerd eet, krijg je van de meeste mineralen en spoorelementen voldoende binnen. Dit geldt voor magnesium, natrium, chloride, fosfor, koper, zink, selenium, molybdeen, mangaan en chroom. Je kunt van de meeste van deze overigens ook niet teveel binnen krijgen, behalve van natrium en chloride (zout): hier kun je een te hoge bloeddruk van krijgen. Bij een overschot aan magnesium kun je alleen wat last krijgen van diarree. Een overschot aan mangaan kan zorgen voor motorische en psychische klachten, maar komt in Nederland zelden voor, aldus het Voedingscentrum.

Als je geen zuivel eet kun je wel een calciumtekort ontwikkelen. Ook kun je een tekort krijgen aan kalium wanneer je vochtbalans erg ontregeld is, bijvoorbeeld na hevig braken of ernstige diarree. Spoorelementen waar je een tekort aan kunt hebben zijn ijzer - dit komt met name voor bij zwangere vrouwen- en jodium. Het Voedingscentrum zegt over deze 2 gevallen het volgende: “Bij vrouwen die net zwanger zijn, kan een ijzertekort leiden tot een kortere zwangerschapsduur.” “Bij een jodiumtekort gaat de schildklier trager werken en opzwellen. Bij kinderen leidt een jodiumtekort tot een groeiachterstand en een verminderd leervermogen.”

Bekijk hier het gehele assortiment natuurlijke mineralen, met onder andere calcium capsules, ijzer capsules en druppels.

100% natuurlijke vitamines en mineralen

Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

    Hide compare box