Terug

  • 100% natuurlijke voedingssupplementen
  • Op werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis
  • 5 Sterren beoordeling bij Trustpilot

Magnesium bijwerkingen: hoe erg zijn ze?

Magnesium bijwerkingen: hoe erg zijn ze?

Magnesium bijwerkingen: hoe erg zijn ze?

Te grote hoeveelheden magnesium kunnen voor bijwerkingen zorgen. Tegelijkertijd hebben we aardig wat magnesium per dag nodig en neemt het lichaam magnesium uit onze voeding maar voor een deel op. Bij welke dosering zit je goed en hoe erg zijn de bijwerkingen als je toch teveel binnen krijgt?

In dit artikel lees je:

  • welke bijwerkingen je kunt krijgen als je langdurig teveel magnesium gebruikt;
  • welke hoeveelheid magnesium veilig is om bijwerkingen te voorkomen;
  • dat magnesium uit voeding alleen niet voldoende is;
  • dat de relatie tussen magnesium en calcium ervoor zorgt dat je meer magnesium nodig hebt;
  • waarom je, mede door de verhouding tussen magnesium en calcium een goed magnesiumsupplement nodig hebt.

Magnesium bijwerkingen 

In het geval van een magnesiumoverschot (hypermagnesiëmie) kun je last krijgen van bijwerkingen. Je hebt dan teveel magnesium in je bloed. Het kan leiden tot de volgende klachten: 

  • Misselijkheid
  • Buikkrampen
  • Diarree
  • Dorst
  • Een lage bloeddruk

Een te grote opname van magnesium in het lichaam komt zelden voor. Wanneer het lichaam teveel magnesium binnenkrijgt wordt het overschot, net als bij natrium bijvoorbeeld het geval is, via zweet, maar ook via de ontlasting en de urine uitgescheiden. Het lichaam heeft dus haar eigen proces om de magnesium die het niet kan gebruiken af te voeren. De bijwerkingen zoals hierboven genoemd, komen vrijwel alleen voor bij langdurig overmatig gebruik van magnesium.  Natuurlijk is het wel verstandig een magnesiumsupplement met een lagere dosering te gebruiken, of te stoppen met het supplement, als je klachten hebt en deze aanhouden.

De noodzaak van magnesium

Toch staat er bij de meesten van ons een magnesiumsupplement in de kast en dat is niet voor niks. Magnesium is een zogeheten macro-mineraal en is van belang bij meer dan 300 processen in het lichaam. Zo kunnen de hersenen zonder magnesium geen neurotransmitters produceren die nodig zijn om alles optimaal te laten functioneren. Het is dus een ontzettend belangrijk mineraal.

Nog een belangrijke reden om magnesium te gebruiken is om de spieren te laten ontspannen. Na het sporten, maar ook als je last hebt van stress, is magnesium belangrijk. Zowel stress als sport zorgen ervoor dat je spieren aanspannen. Na het sporten ontspannen de spieren vanzelf, maar in stressvolle periodes is dit niet zo. Je kunt dan een magnesiumsupplement nemen voor het slapengaan om te ontspannen. Sporters nemen ook vaak een magnesiumsupplement om spierkrampen en stijfheid te voorkomen.

Kortom, je hebt magnesium wel degelijk nodig. Teveel is niet goed, maar te weinig dus ook niet. De meest voorkomende klachten bij een tekort aan magnesium zijn: spierkrampen (in de kuiten of nek), lusteloosheid en migraine. 

De juiste dosering magnesium

Magnesiumsupplementen zijn veilig in gebruik, maar bij langdurige overdosering kunnen dus een aantal bijwerkingen optreden. Belangrijk dus om de juiste hoeveelheden te gebruiken, want zonder magnesium kan het lichaam zeker niet.

Wat is dan de juiste dosering voor magnesium? De Gezondheidsraad geeft geen ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) af voor magnesium, maar een zogeheten ‘Adequate Inname’ (AI). Voor volwassen vrouwen geldt een AI van 300 mg per dag, voor volwassen mannen een AI van 350 mg per dag. Om die reden lees je op veel websites dat een dagelijkse inname van 250-350 mg magnesium veilig is om bijwerkingen te voorkomen.

Toch zijn er ook magnesium capsules met een dosering van 400 mg per capsule verkrijgbaar. Krijg je dan geen last van eerder genoemde bijwerkingen? Dat hoeft niet. Dit heeft ermee te maken dat magnesium voor sommige klachten in een hogere dosering gebruikt kan worden. Bij stress, migraine en spierkrampen door veel sport (vooral duursport) heeft het lichaam behoefte aan extra magnesium. Sport je dus bijvoorbeeld veel en merk je dat daardoor last hebt van spierkrampen? Dan kan het juist goed zijn om een magnesiumsupplement met een hogere dosering te nemen. Zoals gezegd, is het wel verstandig je inname te verlagen als je last krijgt van bijwerkingen.

Kies het supplement dat bij jou past

Het gaat er dus om de juiste hoeveelheid magnesium binnen te krijgen: niet teveel omdat je dan op de lange termijn last kunt krijgen van bijwerkingen, maar ook niet te weinig, zeker als je sport en/of stress ervaart. Je wilt dus een optimum vinden in jouw magnesiumbehoefte. 

Daarom vind je in onze Vitaminbottle shop magnesiumsupplementen met verschillende doseringen: een magnesiumcitraat capsule met 200 mg per dosering en een magnesiumcitraat capsule met 400 mg per dosering. Je vindt bij ons alleen magnesium in de vorm van citraat, omdat deze vorm het beste wordt opgenomen door het lichaam.  

magnesiumcitraat 200 mgmagnesium 400 mg

Verder lezen:

Magnesium als anti-stressmiddel : meer over de rol van magnesium bij stress

Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

    Hide compare box