Terug

  • 100% natuurlijke voedingssupplementen
  • Op werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis
  • 5 Sterren beoordeling bij Trustpilot

Magnesium bijwerkingen: hoe erg zijn ze?

Magnesium bijwerkingen: hoe erg zijn ze?

Magnesium bijwerkingen: hoe erg zijn ze?

Te grote hoeveelheden magnesium kunnen voor bijwerkingen zorgen. Tegelijkertijd hebben we aardig wat magnesium per dag nodig en neemt het lichaam magnesium uit onze voeding maar voor een deel op. Bij welke dosering zit je goed en hoe erg zijn de bijwerkingen als je toch teveel binnen krijgt?

Magnesium bijwerkingen 

In het geval van een magnesiumoverschot (hypermagnesiëmie) kun je last krijgen van bijwerkingen. Je hebt dan teveel magnesium in je bloed. Het kan leiden tot de volgende bijwerkingen: 

  • Misselijkheid
  • Buikkrampen
  • Diarree
  • Dorst
  • Een lage bloeddruk

Een te grote opname van magnesium in het lichaam komt zelden voor.Magnesium wordt, net als natrium, via zweet, maar ook via de ontlasting en de urine uitgescheiden. Natuurlijk is het wel verstandig een magnesiumsupplement met een lagere dosering te gebruiken, of te stoppen met het supplement, als de klachten aanhouden.

De juiste dosering magnesium

Magnesiumsupplementen zijn veilig in gebruik, maar bij een te hoge dosis kunnen dus een aantal bijwerkingen optreden. Magnesium is een zogeheten macro-mineraal en speelt een rol bij meer dan 300 processen in het lichaam. Zo draagt magnesium onder andere bij aan de normale werking van de spieren en het zenuwstelsel en aan vermindering van vermoeidheid. Het helpt daarnaast ook bij stress. Bij een tekort aan magnesium kunnen hierdoor echter ook problemen ontstaan. De meest voorkomende klachten bij een tekort aan magnesium zijn: spierkrampen (in de kuiten of nek), lusteloosheid en migraine.

Wat is dan de juiste dosering voor magnesium? De Gezondheidsraad geeft geen ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) af voor magnesium, maar een zogeheten ‘Adequate Inname’ (AI). Voor volwassen vrouwen geldt een AI van 300 mg per dag, voor volwassen mannen een AI van 350 mg per dag. Om die reden lees je op veel websites dat een dagelijkse inname van 250-350 mg magnesium veilig is om bijwerkingen te voorkomen.

Toch zijn er ook magnesium capsules met een dosering van 400 mg per capsule verkrijgbaar. Krijg je dan geen last van eerder genoemde bijwerkingen? Dat hoeft niet. Dit heeft ermee te maken dat magnesium voor sommige klachten in een hogere dosering gebruikt kan worden. Bij stress, migraine en spierkrampen door veel sport (vooral duursport) heeft het lichaam behoefte aan extra magnesium. Sport je dus bijvoorbeeld veel en merk je dat daardoor last hebt van spierkrampen? Dan kan het juist goed zijn om magnesiumsupplement met een hogere dosering te nemen. Zoals gezegd, is het wel verstandig je inname te verlagen als je last krijgt van bijwerkingen.

Ook in onze Vitaminbottle shop vind je magnesiumsupplementen met verschillende doseringen om in de verschillende behoeften te voorzien. In de categorie mineralen vind je bij ons magnesium citraat capsules met 200 mg per dosering en een magnesium citraat capsule met 400 mg per dosering. Magnesium citraat is de best opneembare vorm van magnesium. 

magnesiumcitraat 200 mgmagnesium 400 mg

Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

    Hide compare box