Terug

  • 100% natuurlijke voedingssupplementen
  • Op werkdagen voor 22:00 besteld, morgen in huis
  • 5 Sterren beoordeling bij Trustpilot

3 tips voor het juiste gebruik van calciumtabletten

3 tips voor het juiste gebruik van calciumtabletten

3 tips bij het gebruik van calciumtabletten

Denk je dat je goed bezig bent doordat je dagelijks netjes jouw calciumtabletten neemt, blijkt dat dat veel minder zin heeft als je niet ook voldoende vitamine D binnen krijgt. In deze blog meer over calcium en nog twee andere tips voor het juiste gebruik van calciumtabletten.

Waarom heb je calcium nodig?

Calcium is nodig voor de opbouw en het behoud van sterke botten. Het is daarmee een belangrijk mineraal om botontkalking op latere leeftijd te voorkomen. Calcium ondersteunt daarnaast ook het energieniveau, de hartspier en het transport van andere mineralen in het lichaam, waaronder magnesium. 

Omdat calcium een belangrijke rol speelt in de botopbouw en het behoud, kun je je voorstellen dat de behoefte aan calcium per leeftijdsgroep verschilt. Zo hebben baby’s meteen al in de beginfase 210 mg per dag calcium nodig. Vanaf een leeftijd van 6 maanden is de calciumbehoefte al meer dan 2x zo groot, namelijk 450 mg per dag. Verder hebben volwassen mannen en vrouwen (19-69 jaar) volgens de Gezondheidsraad dagelijks gemiddeld 950 mg calcium nodig. Senioren (70 jaar en ouder) kunnen dagelijks 100 mg calcium gebruiken, dit om botontkalking te voorkomen.

Waar zit het in?

Genoeg redenen dus om voldoende calcium te nemen. Melk drinken is de meest bekende manier om calcium binnen te krijgen, maar niet iedereen houdt ervan. Andere melkproducten zoals yoghurt en kwark bevatten ook veel calcium, maar niet iedereen mag er veel van hebben, bijvoorbeeld vanwege een lactose intolerantie. Kaas bevat uiteraard ook veel calcium en weinig lactose, waardoor je dit met een intolerantie weer wel kunt nemen. Om voldoende calcium binnen te krijgen moet je echter redelijk wat kaas eten: 100-150 gram per dag. 

calcium in voeding

Gelukkig vind je calcium ook in groente zoals broccoli en groene bladgroente. Neem liever geen spinazie, dit vermindert de opname van calcium in het lichaam. Als je helemaal geen zuivelproducten eet, heb je wel meer risico op een calciumtekort. Dit kan een goede reden zijn om calciumtabletten te nemen. Ook voor mensen met een verhoogde calciumbehoefte, zoals ouderen, kunnen calciumtabletten een oplossing zijn. Als je als oudere namelijk dagelijks 1200 mg calcium uit de voeding wilt halen betekent dit, dat je iedere dag minstens een liter melk moet drinken of een liter aan andere melkproducten moet nemen. Dat is erg veel.

Tips bij calciumtabletten

Kies je ervoor om extra calcium te nemen in de vorm van calciumtabletten, dan zijn hier een aantal tips bij het gebruik ervan.

Tip 1: Neem calciumtabletten samen met vitamine D

Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen. Het is dus belangrijk om een goede voorraad vitamine D in het lichaam te hebben. En dat is, zeker in Nederland, niet bij iedereen het geval. Denk je dat je niet voldoende vitamine D binnenkrijgt? Neem dan naast calciumtabletten ook een vitamine D supplement.

Lees ook: Hoe weet je of je een vitamine D-tekort hebt?

Tip 2:  Kies voor een organisch gebonden calcium in calciumtabletten

Organisch gebonden calcium wordt door het lichaam het snelst opgenomen. Een organisch gebonden mineraal bevat stoffen die uit de levende natuur komen. Calciumcitraat is hiervan een goed voorbeeld. Het tegenovergestelde is een een anorganisch gebonden mineraal, wat een relatief lage opneembaarheid heeft en daardoor langzamer en minder efficiënt wordt opgenomen.

Tip 3: Drink zo min mogelijk cafeïne om de opname van het calciumtablet te verbeteren

Wanneer je veel koffie, thee of cola drinkt verliest het lichaam teveel calcium. Door de cafeïne in deze producten wordt er calcium via de urine verloren. 

Er zijn nog andere producten die een negatieve invloed hebben op de opname van calcium. Zo wordt het bijvoorbeeld gezegd van bieten en spinazie, omdat  zij veel oxalaat bevatten. En van graanproducten op basis van tarwe, want deze bevatten veel fytaat. Het Voedingscentrum zegt echter dat het geen kwaad kan om deze producten te nemen met oog op de calciumvoorraad. Ons advies: neem jouw calciumtabletten in ieder geval liever niet direct in met de boterham, maar liever een uur tot twee uur daarna.

In ons assortiment vind je 100% natuurlijke calcium capsules. Capsules zijn over het algemeen iets makkelijker in te nemen dan tabletten.

calcium capsules

naar de shop

Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

    Hide compare box